Most is rengeteg cég él ezzel a lehetőséggel, például van olyan gyár, ahova buszokkal hozzák át a külföldi dolgozókat. Ezzel nincs probléma, mert a magyar gazdaság attól nő, ha minél több terméket, szolgáltatást itt állítunk elő. Sok külföldi mérnök, IT és egyéb szakember jött és gazdagítja Magyarországot. Egyébként a munkák jó részét már ki lehet szervezni, például
teljesen mindegy, hogy egy programozó honnan dolgozik, akár egy nepáli sátorból is el tudja látni a munkáját.
Magyarországon aki akar, tud dolgozni
A jó munkaerőből a válság előtt és alatt is hiány volt. A targoncások, hegesztők, könyvelők állásai például nem szűntek meg, rájuk ugyanúgy szükség van a válság idején is. Általánosságban elmondható, hogy Magyarországon aki akar, tud dolgozni – árulta el a Makronómnak adott interjúban G.Nagy Balázs, a Trenkwalder ügyvezetője.
A jó munkaerőből a válság előtt és alatt is hiány volt. A targoncások, hegesztők, könyvelők állásai például nem szűntek meg, rájuk ugyanúgy szükség van a válság idején is. Általánosságban elmondható, hogy Magyarországon aki akar, tud dolgozni – árulta el a Makronómnak adott G.Nagy Balázs, a Trenkwalder ügyvezetője. Hogy látja, a magyar gazdaság felzárkózik a Nyugathoz?
Már évek óta megfigyelhető a magyar gazdaság felzárkózása, és ezt úgy lehetne felgyorsítani, ha a hazai cégeket erősítené a gazdaságpolitika.
A hazai és külföldi multik közti szintkülönbséget kellene csökkenteni – Csehországban és Lengyelországban ezt sokkal jobban oldották meg, ott számos olyan hazai vállalat van, amely sikeresen versenyez a külföldi multikkal, sőt szakembereket szívnak el, mert jól fizetnek, jó a nevük és folyamatosan beruháznak új technológiákba. Magyarországon ez hiányzik.
A Magyar Multi program például pont ezt célozza meg, hogy minél több hazai kkv-ból váljon a nemzetközi porondon is sikeres multicég.
A programot részletesen nem ismerem, de lehetőséget kell teremteni a magyar tulajdonú cégeknek, hogy merjenek beruházni – olyan gazdasági és pénzügyi hátteret kell biztosítani, hogy ne csak technológiában, de menedzsment kultúrában is fel tudjanak zárkózni.
Számos olyan céget ismerek, amely ugyan tudna, de nem mer kilépni a családi vállalkozás kereteiből,
nem mer rálépni a fejlődés egy következő lépcsőfokára, amihez külső szakember segítségét kellene kérnie. Hatalmas a potenciál a technológiában, a folyamat felépítésben, az IT-rendszerekben, amiket a nyugati cégek már tíz-húsz éve használnak. Ha ezeket a magyar cégek elkezdik alkalmazni, gyorsan csökkeni fog a szintkülönbség.
Kiemelte a nyitottság fontosságát a felzárkózásban. Viszont nem tart attól, hogy a koronavírus után bezárkóznak a nemzetek?
Senki nem látja, hogy a koronavírus utáni világ miként fog átrendeződni. Lehetséges egy olyan forgatókönyv, hogy
a fejlett államok termelésük egy részét hazatelepítik,
főleg az úgynevezett stratégiai ágazatokban, mint például autóipar vagy gyógyszeripar. A munkaerő, tudás és innováció szabad áramlása viszont meg fog maradni, mert ebben nagyon egymásra vagyunk utalva, és ez viszi előre a fejlődést.
Tavaly nevezték ki az Arval Magyarország kereskedelmi és marketing igazgatójának. Mivel foglalkozik a cég és milyen megoldásokat nyújt?
Az Arval Európa legnagyobb autós operatív lízing szolgáltatója, és a tulajdonos Európa egyik legnagyobb bankja, a BNP Paribas. Itt vagyunk Magyarországon majdnem 20 éve. Vállalatoknak nyújtunk lízing szolgáltatásokat és flottamenedzsmentet.
A Világgazdasági Fórum szerint tíz év múlva az lesz a trend, hogy nem birtoklunk semmit, mindent csak bérelni fogunk. Nem olyan ez, mint egy fiatalos luxuskommunizmus?
Amikor külföldön dolgoztam, akkor láttam, hogy a barátaim nem birtokoltak semmit, a házat bérelték és az autót lízingelték. Kelet-Európában ehhez máshogy állnak hozzá, fontos a birtoklás.
A fiatalok körében ez az értékrend már változik – egyre többen dolgoznak külföldön, és igényként jelenik meg náluk, hogy ne kötődjenek dolgokhoz,
inkább a mobilitást, a rugalmasságot választják. Elképzelhető, hogy Londonban dolgoznak két évet, aztán költözniük kell Amerikába, utána pedig visszajönnek Magyarországra és közben nem akarnak terhet cipelni magukkal vagy veszteséggel eladni a vagyontárgyaikat. Nem kell messzire mennünk, Budapesten is láthatjuk, hogy milyen sokan használják a shared autókat, rollereket, bicikliket. Inkább az a trend, hogy nagyvárosokban a felhasználók a leghatékonyabb mobilitást keresik, hogy minél könnyebben eljussanak a céljukhoz, az már mindegy nekik, hogy milyen járművel. A cégünk is ebbe az irányba mozdult el,
a felhasználónk például Zurichben vehet vonatjegyet és az állomáson ott fogja várni egy autó, roller vagy bicikli, épp amit választ magának.